قطع های مختلف در چاپ

بازدیدها: 757

به طور کلی واژه قطع در بازار چاپ به معنای اندازه پهنا در ارتفاع یک برگ کاغذ است. در این میان متناسب با کاربردهای مختلف، قطع های متفاوتی وجود دارند که هر کدام دارای سایزهای استاندارد مخصوص به خود هستند.

علت اینکه از قطع های مختلف استفاده می‌گردد نیاز‌های متعددی است که با استفاده از این قطع‌ها می‌توان به کاهش هزینه و حمل و نقل آسان‌تر کمک کرد. از طرف دیگر با استفاده از سایزهای کاربردی می‌توان از به هدر رفتن کاغذ جلوگیری کرده و در چاپ، استفاده حداکثری از کاغذهای ورقی را داشت.

همانطور که در مبحث فرم بندی در چاپ توضیح داده شد سایزهای استاندارد موجود در بازار  70*100، 70*50 و 60*45 هستند.

فرض کنید که یک تراکت در اندازه A4 را بخواهید به صورت دورو در یک کاغذ به چاپ برسانید در این حالت اگر از فرم بندی و قطع های مناسب استفاده نگردد حجم زیادی از کاغذ به هدر رفته و هزینه بالایی را منجر می‌شود.

نام های مختلفی برای قطع ها وجود دارد که این نام‌گذاری ناشی از نحوه استفاده‌ی آن‌ها است. به طور مثل همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، قطع جیبی با داشتن سایز 11*15  مناسب برای چاپ محصولات چاپی بر روی کاغذهایی است که کوچک بوده و در جیب جا می‌شوند. همچنین نام‌گذاری رحلی کتاب‌ها نیز ناشی از آن است که برای سهولت در خواندن دسته‌ای از کتاب‌ها با ابعاد بزرگ‌تر از پایه‌های چوبی به نام رحل استفاده شده است.

قطع های مختلف در چاپ

در جدول زیر قطع های مختلف چاپی همراه با اندازه کاغذ آن‌ها بیان شده است.

نوع قطعاندازه کاغذتعداد صفحات در هر طرف فرم
سلطانی70*1004
رحلی کوچک60*454
رحلی بزرگ70*504
وزیری70*508
رقعی60*458
خشتی70*506
بیاضی70*504
جیبی60*4516
جیبی پالتویی70*5024

همان‌طور که مشخص است با توجه به سایز و موارد مورد استفاده‌ی هر کدام از قطع های فوق می‌‌توان در فرم آن‌ها چندین صفحه را کنار هم چیدمان کرد. به طور مثال برای قطع وزیری با توجه به اندازه کاغذ مورد استفاده می‌توان در هر طرف فرم، 8 صفحه را مطابق با اصول خاص کنار هم قرار داد.

لازم به ذکر است که هر کدام از قطع ها دارای ابعاد متفاوت در زمان پیش از برش و پس از آن هستند که در مقالات بعدی به بررسی دقیق‌تر هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

admin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مدیر سایت

iman ik

ما عاشق وردپرس هستیم و برای گسترش وردپرس بین فارسی زبانان سراسر دنیا، از سال ۱۳۹۰، فعالیت خود را به‌طور جدی آغاز نمودیم و همواره برای افزایش یادگیری همزبان های عزیزمان در سراسر دنیا، برنامه های آموزشی و محصولات ویژه آماده می‌‌نماییم.

دسترسی سریع