آموزش ابزار پن (Pen Tool) در فتوشاپ

بازدیدها: 220

در اینجا روش کار ابزار Pen Tool را برای شما شرح می دهم. به جرات می گویم در هیچ مقاله فارسی یا انگلیسی به این شکل مختصر و مفید این ابزار آموزش داده نشده. اکثر مقالات موجود خیلی طولانی بوده و به حاشیه پرداخته اند با این حال ضروریات را به طور کامل بیان نکرده اند. این آموزش حاصل تجربیات خودم و خواندن و مشاهده ی آموزش های بسیاری در اینترنت است. توجه داشته باشید ابزار Pen بسیار قدرتمند و پیچیده است و فقط با تمرین زیاد می توانید 100 درصد به آن مسلط شوید اما با خواندن این آموزش می توانید به سرعت و در زمان کوتاهی از صفر به 50 درصد تسلط برسید! برای رسیدن به 100 هم تمرین و تکرار چاره ساز است.

توجه کنید که یاد گرفتن ابزار Pen اثر کلیدی در آینده ی کاری شما با نرم افزارهای گرافیکی دارد. شما اگر کار با این ابزار را در فتوشاپ یاد بگیرید در آینده اگر خواستید نرم افزارهای برداری مثل ایلوستریتور یا کورل را یاد بگیرید هیچ مشکل جدیی نخواهید داشت. کار ابزار پن در تمام این نرم افزارها یکیست و با یکبار یاد گرفتن صحیح آن در واقع خود را برای کار با چند نرم افزار گرافیکی آماده کرده اید.

توصیه می کنم قبل از شروع خواندن این آموزش نرم افزار فتوشاپ را باز کنید و یک سند خالی با زمینه سفید ایجاد کنید سپس هرچه اینجا می خوانید عملا در آنجا انجام دهید. بدون انجام عملی آموزش ها چیزی از این بخش نخواهید آموخت.

خب حالا چرا اصلا از ابزار Pen استفاده کنیم:
– دقیق ترین ابزار برای انتخاب یک ناحیه در عکس و یا ساخت اشکال منحنی شکل در فتوشاپ است.
– قابل ویرایش و تغییر است. یعنی اگر در انتهای کار از نتیجه راضی نبودید می توانید آن را تغییر دهید.
– قابل ذخیره است. در بخش Path ذخیره می شود و در آینده می توانید به آن دسترسی داشته باشید.
– تنها راه ممکن برای رسم منحنی های پیچیده ی دقیق و باکیفیت در فتوشاپ است.

روش کلی کار با ابزار پن به این صورت است که با هر کلیک نقاطی روی صفحه ایجاد می کنید و با دستگیره هایی که روی هر نقطه وجود دارد مقدار انحنای آن را تعیین می کنید. باید سعی کنید از کمترین تعداد نقطه استفاده کنید چونکه تعداد زیاد نقطه ها پیچیدگی کار را افزایش داده و دقت آن را کاهش می دهد.

به شکلی که با ابزار Pen رسم می کنیم Path یا مسیر می گوییم.

کشیدن خطوط مستقیم با Pen Tool

ساده ترین مسیری که با ابزار Pen می توانیم رسم کنیم یک خط مستقیم است که با کلیک کردن در دو نقطه روی صفحه کشیده می شود. با ادامه دادن کلیک کردن می توانیم نقاط گوناگونی را با خط مستقیم به هم وصل کنیم و اشکال هندسی با گوشه های تیز بسازیم.

آموزش ابزار pen

برای تمام کردن ساخت مسیر دو راه داریم:
– هر جا از مسیر ساخته شده راضی بودیم کلید کنترل را نگه داشته و جایی خالی روی صفحه را کلیک می کنیم تا مسیر از حالت انتخاب خارج شود.
– برای ساخت مسیر بسته اشاره گر را در آخر روی نقطه ی اول مسیر می بریم که یک دایره کوچک نمایش داده می شود، در این هنگام کلیک می کنیم تا مسیر بسته ایجاد شود. سپس کلید کنترل را نگه داشته جایی خالی روی صفحه کلیک می کنیم تا مسیر از حالت انتخاب خارج شود.

آموزش ابزار pen

برای کشیدن خط کاملا راست کافیست که برای گذاشتن دومین نقطه کلید Shift را نگه دارید. اگر نقطه ی دوم را در سمت چپ یا راست نقطه اول بگذارید خط افقی کشیده می شود و اگر در بالا یا پایین آن بگذارید خط عمودی کشیده می شود. اگر در حدود زاویه 45 درجه بگذارید به صورت خودکار در زوایه دقیق 45 درجه قرار می گیرد.

کشیدن خطوط منحنی با Pen Tool

هرگاه بخواهیم در نقطه ای که کلیک می کنیم منحنی ساخته شود به جای کلیک کردن کلیک و درگ می کنیم. در نقطه ی منحنی دو دستگیره ایجاد می شود که با نگه داشتن کلید Ctrl و کلیک و درگ این دستگیره ها می توانیم جهتشان را تغییر دهیم تا شکل منحنی عوض شود.

آموزش ابزار pen

وقتی که یکی از دستگیره های منحنی را با Ctrl و درگ تکان می دهید هر دو دستگیره با هم حرکت می کنند. اگر بخواهید تنها یک دستگیره را تکان بدهید کافیست به جای کنترل دکمه Alt را نگه دارید تا کنار نشانگر علامتی مثل نوک پرنده ظاهر شود. در این حالت با درگ کردن یک دستگیره آن یکی بدون حرکت باقی می ماند.

اگر به ناگاه مسیری که رسم کردید از انتخاب خارج شد علامت * روی نشانگر ظاهر می شود که به معنی این است که با کلیک مجدد یک مسیر جدید رسم می شود. برای انتخاب مسیر قبلی باید کلید کنترل را نگه داشته و روی مسیر قبلی کلیک کنید. برای ادامه رسم مسیر نشانگر را روی نقطه پایانی مسیر ببرید تا شکل مربع روی نشانگر ظاهر شود سپس کلیک کنید تا ادامه رسم مسیر آغاز شود.

آموزش ابزار pen
آموزش ابزار pen

هرگاه اشتباهی نقطه ای رسم کردید با گرفتن کلید کنترل و Z می توانید نقطه را حذف کنید. از ورژن 2019 فتوشاپ به بعد با هر بار زدن کنترل و Z یک پله به عقب برمیگردید. همچنین با هربار زدن همزمان Shift+Ctrl+Z یک پله به جلو می روید و درواقع معکوس عمل قبل است.

برای اضافه کردن نقطه ای جدید روی مسیر کافیست تا مسیر در حالت انتخاب باشد و نشانگر را روی جای دلخواه مسیر برده تا علامت + کنار نشانگر ظاهر شود، در این حالت اگر کلیک کنید نقطه ی جدیدی ایجاد می شود. برای پاک کردن نقطه های قبلی کافیست نشانگر را روی آن ها برده تا علامت – کنار نشانگر ظاهر شود، حال اگر کلیک کنید نقطه حذف می شود. ( توجه کنید که در نوار آپشن بالای فتوشاپ گزینه ی Auto Add/Delete تیک خورده باشد وگرنه علامت + و – ظاهر نمی شود )

آموزش ابزار pen
آموزش ابزار pen

اگر قصد داشته باشید نقطه ای از منحنی را به نقطه تیز تبدیل کنید کافیست کلید Alt را نگه داشته و نشانگر را روی نقطه مورد نظر ببرید تا علامتی شبیه به نوک پرنده کنار نشانگر ظاهر شود سپس کلید کنید.

آموزش ابزار pen

اگر قصد داشتید نقطه ای که تیز هست را به منحنی تبدیل کنید کافیست کلید Alt را نگه داشته و نشانگر را روی نقطه مورد نظر ببرید تا علامتی شبیه به نوک پرنده کنار نشانگر ظاهر شود سپس کلیک و درگ کنید تا به منحنی تبدیل شود.

بعد از رسم مسیر هرگاه بخواهید می توانید نقاط را حرکت دهید برای این کار کلید کنترل را نگه داشته و روی هر نقطه کلیک و درگ کنید تا در محل دلخواهتان قرار گیرند.

برای پاک کردن کل مسیر مطمئن شوید که مسیر در حالت انتخاب است (با گرفتن کنترل و کلیک روی مسیر) سپس راست کلیک کرده و از منوی باز شده روی Delete Path کلیک کنید.

آموزش ابزار pen

برای اینکه مسیری که ساختید را به یک ناحیه انتخاب (Selection) تبدیل کنید پنجره Paths را باز کرده و روی مسیر ساخته شده کلید کنترل را نگه داشته و کلیک کنید.

آموزش ابزار pen

فتوشاپ این امکان را می دهد که مسیر رسم کرده را تبدیل به یک نقاشی کنید. در واقع از تنظیمات فعلی براش فتوشاپ استفاده می کند و روی مسیر را خط می کشد. برای این کار سایز و رنگ و تنظیمات براش خود را به مقدار دلخواه تنظیم کنید سپس مطمئن شوید ابزار پن در حالت انتخاب است و مسیر هم در حالت انتخاب است سپس روی مسیر راست کلیک کرده و در منوی ظاهر شده Stroke Path را انتخاب کنید.

آموزش ابزار pen

اگر از یک براش نرم استفاده کنید می توانید هنگام استفاده از دستور بالا در پنجره ظاهر شده Simulate Pressure را تیک بزنید تا فشار قلم را هنگام رسم خط شبیه سازی کند.

آموزش ابزار pen

می توانید درون مسیر رسم شده را با رنگ دلخواهتان پر کنید. برای این کار بعد از ساختن مسیر روی آن راست کلیک کرده و در پنجره ظاهر شده روی Fill Path کلیک کنید. در پنجره ظاهر شده می توانید رنگ و دیگر تنظیمات را انجام داده و روی OK کلیک کنید تا مسیر به شکل دلخواه شما پر شود.

آموزش ابزار pen

گاهی لازم است مسیری که با پن ایجاد کردید را مخفی کنید تا شکل زیر آن را بهتر ببینید برای این کار کلیدهای میانبر Ctrl + H را بزنید. برای نمایش دوباره مسیر مجددا همین کلیدها را بزنید.

در آخر سایتی به شما معرفی می کنم که رسم با Pen را به صورت بازی و تعاملی به شما یاد می دهد و می توانید رسم شکل های مختلف را در این سایت تمرین کنید. البته این سایت به شما به روشی بسیار حرفه ای آموزش می دهد که با حداقل تعداد نقطه و کلیک یک شکل را رسم کنید که برای کاربران مبتدی خیلی سخت است و توصیه نمی شود. به هر حال اگر در حد قهرمانی المپیک می خواهید به ابزار Pen مسلط شوید به این سایت حتما سری بزنید.

admin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چگونگی انتخاب رنگ‌ برند

ج مه 8 , 2020
بازدیدها: 220 افراد در محیط‌های مختلف تحت تأثیر رنگ‌های متفاوت قرار می‌گیرند. بحث درباره رنگ‌ها و نحوه واکنش افراد در برابر آنها به دلیل متغیرهای زیادی از جمله ترجیح شخصی، موارد محیطی، فرهنگ، جنسیت و دیگر عوامل، بسیار پیچیده است.  محققان به دلیل اینکه رنگ‌ها بر درک و رفتار افراد […]

مدیر سایت

iman ik

ما عاشق وردپرس هستیم و برای گسترش وردپرس بین فارسی زبانان سراسر دنیا، از سال ۱۳۹۰، فعالیت خود را به‌طور جدی آغاز نمودیم و همواره برای افزایش یادگیری همزبان های عزیزمان در سراسر دنیا، برنامه های آموزشی و محصولات ویژه آماده می‌‌نماییم.

دسترسی سریع